Cadranul este o piesa importanta a ceasului pentru ca poate oferi o multitudine de informatii relevante si utile. Pe cadran pot fi mentionate brand-ul, logo-ul, tipul mecanismului, calibrul mecanismului, referinta de producator a ceasului, rezistenta la apa, materialul din care este facut geamul, daca este Swiss Made, colectia din care face parte ceasul, diverse functii, si altele.
Materialul: foite metalice, alama, carbon, argint, otel, bronz sau alte materiale/combinatii de materiale.
Design: poate prezenta un tipar aparte: motive florale, silver sau gold radial (opalin), forme geometrice, sidefat, Cotes de Geneve, Perlee, imagini/harti, inscriptionari, o gama larga de detalii in stransa relatie cu tema colectiei sau a brand-ului. Pe cadran pot fi montate pietre de diverse tipuri (de la cristal mineral pana la diamante) in diverse culori, modele, combinatii, pozitii.
Exista cadrane sub care este pozitionat un disc subtire din silicon amorf ce transforma energia solara in energie electrica pentru a alimenta bateria bateria solara care la randul ei alimenteaza acumulatorul ceasului. Unele brand-uri (Hamilton, Tissot) folosesc cadrane touch-screen/tactil, ceasul setandu-se prin atingerea geamului.
Indecsii orari se pot gasi ca si: cifre romane, arabe, puncte sau sub diverse alte forme. Pot aparea doar pentru anumite ore sau pot lipsi.
Tehnologia de aplicare a indecsilor orari: poate fi vopsire, stantare sau aplicare. Ca si materiale, intalnim indecsi din aur, argint, nichel, cristale etc.
Pentru efecte deosebite design-ul indecsilor orari poate varia, acestia se pot extinde pe carcasa sau poate fi vizibil doar un mic fragment. Pentru vizibilitate in intuneric, atat indecsii, cat si indicatoarele pot fi prevazute cu substante luminescente : luminova / lumibrite /neobrite (substante care pot fi vazute in intuneric).
Indicatoarele pot varia ca si functie, dimensiune, culoare, numar, forma (cu cant, cu sageata, curbate, decupate, cu logo etc). Unele indicatoare au o deplasare continua (in principiu la ceasurile automatice si mecanice), iar altele se opresc la fiecare secunda sau doua, patru secunde in cazul functiei EOL -end of life- avertizare epuizare energie (pentru mecanismele quartz).
Pentru efecte deosebite cadranul poate fi prevazut cu open-heart (o apertura de dimensiuni si pozitionare diferite) sau poate fi de tipul scheleton (se poate observa mecanismul). Aperturile pot fi sub forma de inima, rotunda, ovala, patrata, semicerc etc. Cadranul prezinta o apertura si pentru afisarea datei. Unele cadrane pot fi prevazute cu un al doilea rotor (mecanismele automatice).
Pe cadran se gasesc inscriptionate diverse elemente ce sunt utilizate de catre functiile ceasului: zilele saptamanii, zilele lunii, lunile anului, 24 ore, indicatoare tahimetru/telemetru, orase pentru zonele de fus orar etc.
Pentru citirea in intuneric, cadranele pot fi prevazute cu diverse tehnologii de iluminare: Indiglo, LED-uri electro-luminescente (actionate prin apasarea unui buton sau a remontoarului).
Afisajul pe cadran variaza in functie de tipul mecanismului si poate fi analog , digital sau ana-digi (diversificat in privinta numarului de afisaje, pozitionare, functii). La unele ceasuri, cadranul este acoperit de un element metalic mobil ce poate fi personalizat (in special ceasuri fashion si ceasuri de buzunar).
Forma: rotunda, ovala, patrata, dreptunghiulara, dar si alte forme complexe (triunghiulara). La unele ceasuri carcasa este mobila fata de curea / bratara sau fata de un punct fix al bratarii; atasata de bratara pe post de pandant.
Materialele: otel inoxidabil, titan (acoperite prin placaj, PVD, IP, email), aur (alb, galben, rosu), platina, plastic, ceramica, tungsten, hardmetal, ceramos (cermet) si altele, sau diverse combinatii.
Caracteristici importante ale carcasei sunt: diametru, grosime, daca este lucioasa sau mata.
Carcasa poate fi dotata cu un inel rotativ (bezel) , cu ajutorul caruia se poate cronometra (timer), seta o alarma sau poate fi utilizat pentru indicarea directiei, ca si busola. La unele ceasuri inelul se roteste intr-o singura directie (scufundari), iar la altele in ambele sensuri. Inelul rotativ se deplaseaza rotindu-l direct sau cu ajutorul unui remontoar, iar pentru design, indecsii inelului pot fi in relief, gravati, vopsiti. De asemenea, se utilizeaza o varietate de scale: conversie unitati, logaritmica (pentru calcule, masurarea vitezei, consum combustibil, altitudine etc).
Carcasa poate fi incrustata cu pietre (de la cristale minerale pana la diamante etc.). In cazul diamanteleor, pot fi precizate numarul, dimensiunea, asezarea pe carcasa, caratajul, culoarea, puritatea). Din motive tehnice sau pentru design, pe carcasa pot fi montate nituri sau suruburi personalizate (gravate etc.). De asemenea si pe laterala carcasei pot fi inscriptionate logo-ul, numele brand-ului, diverse detalii pentru a scoate in evidenta diferite aspecte ale ceasului sau se poate atasa o placuta cu serie pentru ceasurile din editiile limitate.
Cu ajutorul remontoarului si al butoanelor se efectueaza setari si se opereaza functiile ceasului. In ceea ce priveste remontoarul, acesta este de obicei fabricat din acelasi material ca si carcasa. Remontoarul unui ceas poate fi infiletabil sau nu. Majoritatea brand-urilor utilizeaza o eticheta speciala pentru a semnaliza faptul ca remontoarul este infiletabil. Remontoarul poate fi prevazut cu protectie, integrata in carcasa, pentru a feri impotriva socurilor.
Dupa functiile pe care le prezinta ceasul, remontoarul se poate trage in exterior in mai multe pozitii, si de asemenea, dupa numarul de functii se poate stabili prezenta a mai mult de un remontoar. Remontoarul, in majoritatea cazurilor, este situat pe partea dreapta a carcasei, dar sunt si cazuri in care acesta este prezent in stanga.
Butoanele si remontoarul nu trebuie operate atunci cand ceasul se afla sub apa!
Ca si particularitati, se pot mentiona: dopul de pluta si garnitura de cauciuc pentru sustinerea rezistentei la apa (Double-O-Ring cu dubla garnitura). In ceea ce priveste design-ul, remontoarul poate prezenta: striatii, logo-ul brand-ului, piatra (forma cabochon, piramida etc.), vopsire in tema cu culorile cadranului.
De asemenea, pentru setarea ceasului si a diverselor functii se utilizeaza butoane prezente pe carcasa. Acestea pot fi unul sau mai multe, pot indeplini functii diverse, pot avea forme si culori variate in concordanta cu design-ul ceasului, pot prezenta pietre.
Carcasa poate fi prevazuta cu valva pentru eliberarea heliului adunat in timpul decompresiunii, protejandu-se mecanismul) si butoane ascunse care se actioneaza cu ajutorul unui push-pin.
Geamul (cristalul) este piesa care acopera cadranul, contribuie la etanseitate si protejeaza ceasul de orice factor extern frontal, mai putin de campurile magnetice puternice.
Geamul poate fi construit dintr-o varietate de materiale insa cele mai frecvente sunt:
Safir. Safirul sintetic, cunoscut stiintific sub numele de corundum, are o duritate deosebita si o rezistenta fara echivalent la zgarieturi. Singurul material mai dur, notat pe scala Mohs a duritatii materialelor, decat corundumul este diamantul.
Mineral (sticla). Mineralul (sticla), este intaiul si cel mai utilizat material pentru fabricarea geamurilor de ceas. Acesta are o duritate superioara hesalitului dar inferioara safirului si deci poate fi zgariat mai usor in pofida faptului ca este mai putin casant.
La categoria geam construit din mineral, exista o serie de variante imbunatatie ale materialului generic. Cele mai notabile sunt Hardlex-ul, un mineral durificat prin tratament termo-chimic, patentat de Seiko si mineralul de tip K1 care este de asemenea durificat prin tratamente termo-chimice. Ambele tipuri de mineral ajung la o duritate aproape dubla fata de cea a materialului generic fara tratament.
Hesalit / Acrylic. Hesalitul este cel mai accesibil tip de geam utilizat in industria ceasurilor, construit dintr-un polimer elastic al plasticului. Avantajul fata de geamul din mineral al hesalitului este ca acesta din urma poate fi slefuit iar zgarieturile superficiale pot fi inlaturate prin polisare.
Geamul poate fi complet plat sau poate fi convetit si poate de asemenea sa contina o lupa, pozitionata deasupra datei, destinata maririi pictogramei.
Tratament antireflex. Geamul poate fi tratat antireflex, pentru a spori lizibilitatea in conditii de luminozitate intensa. Tratamentul antireflex asigura o lizibilitate sporita si o refractie minima a luminii catre exteriorul geamului. Tratamentul antireflex poate fi facut pe o singura fata a cristalului sau pe ambele in cazul anumitor ceasuri, acesta devenind astfel cvasi invizibil. Un geam tratat antireflex poate fi distins dupa tenta albastruie a acestuia atunci cand ceasul este pozitionat in anumite unghiuri in raport cu o sursa de lumina.
Capacul (spatele ceasului) este componenta posterioara a carcasei si este cel mai adesea construita din otel inoxidabil.
Capacul poate fi infiletat direct in carcasa, poate fi prins in suruburi sau poate fi montat prin presiune "snap in" – ultimul sistem de montare fiind cel mai des intalnit.
De asemenea, capacul poate fi construit dintr-o singura bucata sau poate avea decupaje de diferite dimensiuni care sa permita vizionarea mecanismului prin spatele ceasului. In cazul ceasurilor cu capac decupat, contururile au montate geamuri din mineral sau din safir.
Pe capac sunt gravate caracteristici ale ceasului , cum ar fi: brandul, colectia, referinta ceasului, rezistenta la apa si/sau socuri, tipul geamului, materialul carcasei si/sau al capacului, unde a fost fabricat ceasul.
Pentru un aspect aparte, capacul geamului poate fi transparent sau de tip "scheleton" (intregul capac sau cu model), astfel se poate observa mecanismul in timpul functionarii. In cazul capacului metalic, pentru personalizarea in tema colectiei, se pot gasi gravaje sau inscriptionari in relief.
Materiale: otel inoxidabil, titan fara nichel conform normelor UE, antialergic (placare prin ionizare, culoare negru, maro sau emailata), aur (galben, roz si rosu prin adaos Cupru), argint, alama + nichel + PVD (alama este un aliaj cupru si zinc), ceramica, platina.
Din punct de vedere al tipului de bratara, avem urmatoarele: zale (de diferite dimensiuni, forme, numar, in diferite pozitii si sisteme de atasare), mesh (plasa), metalica elastica, fixa (o singura parte, carcasa + bratara) sau semifixa (din doua parti), din fragmente, inele metalice, diverse forme (sarpe, soparla). In cazul bratarilor din zale, aceasta poate fi atasata de carcasa prin intermediul telescoapelor (care pot avea forme deosebite) sau printr-o zala lipita direct de carcasa.
De asemenea, bratara poate fi formata din zale din tabla de otel indoita sau din bucati solide de material, ultimul tip prezentand o rezistenta sporita. Zalele unei bratari pot fi indepartate pentru ajustarea dimensiunii bratarii. Zalele pot avea dimensiuni, forme si modele variate, sustinand o anumita tema reprezentativa colectiei de care apartine ceasul. In cadrul unei bratari, pentru a ajusta dimensiunea, se pot adauga sau elimina zale.
Pentru design, bratara poate fi ornata cu pietre (diverse culori, asezare), poate prezenta decupaje sau bratara poate fi un lant, iar printre pandante se va afla si carcasa ceasului. Bratara poate fi mono sau bicolora, mata, lucioasa sau ambele. Unele bratari nu prezinta sistem de inchiere, avand acelasi sistem de inchidere ca o bratara din doua parti.
Curelele pot fi disponibile in diverse culori, o singura culoare sau combinatii, in diverse modele (logo, numele brand-ului, motive florale, diferite desene in tema colectiei, forme geometrice).
Materiale: piele, (aligator, crocodil, vitel, strut, crap, diverse reptile), material textil (simplu sau plastificat / hightex), cauciuc, silicon, poliuretan, plastic (o singura parte sau zale), sau in diverse combinatii (piele si metal, textil si arici).
De asemenea, pot prezenta anumite caracteristici: pietre, cusaturi, capse si nituri imprimate, modele decupate, striatii, aplicatii din diverse materiale.
Cureaua poate fi matlasata si poate prezenta un anume numar de gauri pentru catarama, pentru ajustare. Pe interior cureaua poate avea un strat suplimentar, de obicei din material textil. De asemenea, pe interiorul curelei din piele este mentionat brandul si daca pielea este naturala.
Sistemul de inchidere al unui ceas poate avea o variatie considerabila si poate diferi in functie de marca si / sau de nivelul de executie al ceasului. Sistemul de inchidere este un element cu o utilitate precisa, insa contine de asemena o variabila estetica deosebit de importanta. De obicei catarama este construita din acelasi material si / sau in aceeasi culoare cu caracasa insa acest aspect nu este o regula, producatorul rezervandu-si dreptul de a utiliza orice material si / sau orice cromatica, menite sa completeze designul intregii piese sau a colectiei.
Sistemul de inchidere in functie de materialul din care este construita cureaua si / sau bratara metalica, poate varia substantial:
Sistem de inchidere standard - (cu catarama) sistem intalnit preponderent dar nu exclusiv la curelele din piele;
Sistem de inchidere deployant (cu prindere de tip fluture) - care se inchide din doua directii si este deschis prin exercitarea unei presiuni laterale asupra a doua butoane care elibereaza inchizatoarea.
Sistem de tip flip clasp, cu inchidere dintr-o singura directie si care se deschide prin tragere.
Sistem de tip Security Clasp (cu inchizatoare dubla) care previne deschiderea accidentala a sistemului de prindere. Acest tip de inchizatoare poate contine inclusiv un sistem deployant aditional, pentru a asigura o siguranta sporita.
Sistem de tip metal band clasp – sistem utilizat exclusiv la bratarile metalice.
Tip mecanisme:
1. Mecanice
2. Quartz
3. Autoquartz
Exemple de mecanisme:
Elvetiene (swiss-made): - ETA, Ronda, ISA, Sellita, Claro
Japoneze: Miyota, Seiko
Hong Kong: Time Module (TMI)
Elvetiene (swiss-made):
- ETA
- Ronda
- ISA
- Sellita
- Claro
Japoneze:
- Miyota
- Seiko
Altele:
- TMI (Time Module) - Hong Kong
Mecanismul mecanic vine in diferite forme si dimensiuni pentru a se potrivi celor mai variate carcase.
Dimensiunea mecanismului se masoara in ligne (1 ligne = 2.2558291 mm) sau milimetri. Fiecare mecanism detine o codificare, un calibru.
Ceasul cu mecanism mecanic este alimentat prin strangerea unui arc din otel, care la destindere actioneaza angrenajul, punand in miscare indicatoarele ceasului. Pentru siguranta, remontoarul nu trebuie rotit de mai mult de 10 ori, spre a nu se pune in pericol integritatea arcului. In limba engleza mecanismul mecanic este denumit mechanical / hand-winding movement.
Mecanismul automatic este acel mecanism al carui arc principal este strans de catre miscarea naturala a incheiturii purtatorului, nemaifiind necesara intoarcerea manuala. In interiorul carcasei ceasului (de obicei vizibil prin capacul transparent), se va afla un rotor circular care se va roti in ambele sensuri datorita miscarii bratului. Astfel, miscarea bratului purtatorului va fi transpusa intr-o miscare circulara, care prin intermediul angrenajului va strange arcul principal.
In medie, un arc complet strans va oferi o autonomie de 1-2 zile. Unele ceasuri automatice pot fi intoarse si manual pentru a evita oprirea ceasului atunci cand acesta nu este purtat la mana. La inceput, ceasul cu mecanism automatic trebuie purtat pentru o perioada de aproximativ doua luni, timp necesar ceasului sa atinga starea de functionalitate pentru care a fost creat.
Denumirea mecanismului automatic in limba engleza este automatic / self-winding / mechanical.
Unele ceasuri automatice care prezinta performante deosebite sunt certificate COSC, avand o acuratete de +2/4 secunde /zi.
Pentru sporirea preciziei au fost create mecanisme care sa anuleze influentele negative ale gravitatiei, de ex. Tourbillon.
Acuratetea unui mecanism automatic este de aprx. 10-30 sec. / zi.
Mecanismul quartz este acel mecanism care functioneaza in baza a trei componente: oscilatorul quartz, motorul pas cu pas (stepper) si circuitul integrat (CI). Oscilatorul quartz emite un semnal la fiecare frecventa precisa, care este apoi transformat de motorul pas cu pas in miscarea indicatoarelor.
Precizia de mers standard pentru aceste modele de ceasuri este de +/- 15/20 s /luna.
Quartz-ul este compusul numit dioxid de siliciu si are proprietatea de a nu modifica acuratetea mecanismului odata cu diferentele de temperatura. Quartzul oscileaza la 32.768 Hz. Unele ceasuri quartz folosesc energia solara, ce va fi transformata in energie electrica si apoi stocata intr-un acumulator. Unele ceasuri quartz prezinta un cadran ce absoarbe lumina solara sau artificiala, o depoziteaza intr-o baterie solara aflata sub cadran care o transforma in energie electrica, iar apoi este depozitata intr-o baterie secundara (reincarcabila), pentru a alimenta ceasul. Alte variante de mecanisme quartz se incarca folosind caldura generata de catre mana purtatorului.
Mecanismul auto-quartz, cel care transforma energia cinetica creata de catre miscarea bratului in energie electrica, ce va fi stocata intr-un acumulator. Acest tip de mecanism se poate gasi sub multe alte denumiri: Autoquartz (ETA), Kinetic (Seiko) etc.
Ceas cu data
Ceas cu data in format"Big Date"
Ceas cu secundar central
Ceas cu secundarul dispus intr-un cadran separat - Petit Seconde / Small Seconds sau secundar periferic
End of Life (EoL) este o functie intalnita la anumite ceasuri quartz, care indica grafic epuizarea energiei din bateria ceasului. Astfel, secundarul ceasurilor cu functia EoL va incepe sa aiba o intermitenta de cateva secunde (de obicei 4 secunde) in locul miscarii obisnute efectuate in fiecare secunda, atunci cand bateria este aproape consumata. Durata medie a duratei de viata a unei baterii, dupa activarea secventei EoL este de aproximativ 15 zile.
Ceas cu alarma
Ceas cu cronometru (stopwatch)
Cronometru portabil digital (Stopwatch)
Cronometrele portabile digitale de tip Stopwatch au integrata functia Split Second pentru a putea masura concomitent mai multi timpi.
Cronometru portabil analog (Stopwatch)
De obicei cronometrele portabile analogice de tip Stopwatch au integrata inclusiv functia Flyback, pentru a putea relua instant numaratoarea atunci cand sunt resetate, in vederea masurarii timpilor diferiti fara intrerupere.
Ceas cu cronograf
Cronograful este cea mai utilizata complicatie din industria orologera. Cronograful masoara timpi si poate avea o variatie grafica si a functionalitatii deosebit de diversa.
Cronograf Tri-Compax (trei cadrane)
Cronograf Bi-Compax (doua cadrane)
Cronograf cu un singur buton (Single Push Piece chronograph)
Ceas cu cronograf retrograd
Indicatoarele executa o traiectorie de semicerc pe un cadran cu o curbura de aproximativ 180 de grade iar apoi revin instant la 0 si reiau numaratoarea.
Ceas cu cronograf central (Central Chronograph)
Ceas cu cronograf ratrapant (Rattrapante) / Split Second
Un cronograf cu doua secundare independente care masoara simultan doi timpi diferiti in decursul a 60 de secunde.
Ceas cu cronograf de tip Flyback
Cronografele de tip Flyback sunt construite in asa maniera incat pot relua instant numaratoarea atunci cand sunt resetate.
Ceas cu cronograf si scala tahimetrica (Tachymeter)
Tahimetrul masoara viteza medie de deplasare a unui vehicul a carui velocitate este de minim 60 Km/h si de maxim 1000Km/h. Inscriptia de gradatie poate varia de la model la model.
Ceas cu cronograf si scala telemetrica
Scala care masoara distanta pana la un anumit obiect/fenomen. Acesta poate inregistra distante cuprinse intre 1 Km si 20 Km. Elementul de referinta este viteza sunetului. Astfel, timpul scurs de la observarea unui eveniment si pana corelarea sonora a acestuia este inregistrata de telemetru si redata sub forma unei distante relative.
Ceas cu afisaj pentru data si zi (Day-Date) format mare
Ceas cu afisaj pentru data si zi (Day-Date) format mic
Ceas cu data analogica periferica (Pointer Date)
Ceas cu data analogica in cadran separat
Ceas cu zilele saptamanii in cadran separat in format analogic retrograd
Ceas cu data si zi in cadran separat in format analogic
Cadran analogic cu marcaj orar 12/24
Marcajul analogic orar in format 12/24 este adoptat din domeniul militar si are rolul de a face o delimitare clara intre perioadele AM/PM in decursul a 24h. Acest aspect este deosebit de util in domeniul militar deoarece permite o delimitare orara eficienta si totodata sincronizarea a mai multe echipe, in teatrele de operatiuni, in misiuni care dureaza mai mult de 12 ore.
Ceas cu fazele Lunii si data analogica in cadran comun
Ceas cu fazele Lunii si data analogica in cadrane separate
Iluminare. Iluminarea unui ceas poate fi obtinuta printr-o varietate de modalitati. Cele mai intalnite sunt cea cu LumiNova® si Super-LumiNova®, pigmenti fotoluminescenti non-toxici si non-radioactivi, pe baza de aluminat de strontiu. Aceste substante au inlcouit, in 99.99 din cazuri, iluminarea cu izitopi radioactivi de tritiu sau radiu. Alte doua sisteme de iluminare, folosite preponderant la ceasurile digitale, sunt cea cu LED si Iluminator (denumire tehnica a Casio) / Indiglo (denumire tehnica a Timex).
Ceas sincronizat prin GPS
Ceasurile cu sincronizare prin GPS sunt cele mai precise ceasuri de pe piata. Ele sunt ajustate automat, de cateva ori pe zi, prin intermediul undelor radio, direct de satelitii aflati deasupra zonei geografice in care se afla ceasul. De asemenea, datorita actualizarii prin satelit, ora locala este ajustata automat de catre ceas, fara interventia purtatorului.
Ceas cu indicator GMT central (Greenwich Mean Time) - cel de-al doilea fus orar
Ceas cu indicator GMT in cadran individual
Ceas cu functia World Time
Functia World Time ofera instant ora exacta pe toate cele 24 de meridiane ale globului, prin intermediul unui disc rotativ situat pe cadran si care este actionat din remontoar.
Ceas cu afisarea rezervei de functionare (Rezerva de Mers sau Rezerva de Energie/Power Reserve)
Jumping Hour (ora care sare)
Complicatia Jumping Hour presupune afisarea orei in format digital. Astfel, discul numerotat se schimba ("sare") instantaneu la ora exacta atunci cand indicatorul de minute face o rotatie complete de 60 de minute. Aceasta complicatie poate fi intalnita la anumite ceasuri si in cazul minutelor.
Repetitia la minut reda sonor ora exacta cu un ton pentru ore, un ton pentru minute si o combinatie a celor doua pentru sferturile de ora.
Tourbillonul este una dintre cele mai complexe, mai delicate si mai dificil de manufacturat functii pe care le poate contine un ceas si are rolul de a contracara, prin rotirea intr-un interval relativ a balansierului in jurul propriei axe, efectele pe care gravitatia le are asupra preciziei. Cel mai des, o rotatie completa a tourbillonului are loc in decursul a 60 de secunde. Cu toate acestea, timpul de rotatie este intotdeauna o alegere a producatorului si poate varia.
Certificatele de cronometrie sunt acordate de organisme independente precum COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres) sau insititutul de cronometrie de la Besançon, Franta. De obicei, ceasurile cu certificate de cronometrie au gravat pe cadran si/sau pe spatele ceasului mentiunea"Chronometer"/"Officially Certified Chronometer" sau"Chronometre Officiellement Certifie" fiind intotdeauna insotite de un certificat oficial care atesta statutul, nominal, de cronometru al ceasului.
Metoda de decorare a componentelor ceasului dezvoltata si utilizata pentru prima data in cantonul genevez la inceputul secolului XX si care a fost adoptata astazi de intreaga industrie orlogera. Aceasta metoda de decorare este caracterizata de linii paralele gravate la intervale regulate ce creeaza un tipar valurit.
Perlage/ Perlée:
Metoda de decorare a componentelor ceasului, obtinuta prin polisare (slefuire), cu tipar circular.
Guilloche / Guillochage:
Metoda de decorare a componentelor ceasului, obtinuta prin gravura fina a unei succesiuni de irizatii cu tipar repetitiv.
Cotes Circulaires:
Metoda de decorare a componentelor ceasului, obtinuta prin gravarea unei succesiuni de cercuri concentrice la intervale regulate.
Anglage / Beveling:
Metoda de decorare si finisare a componentelor ceasului, obtinuta prin slefuirea in unghi a muchiilor puntilor.
Mirror Finish / finisare de tip oglinda:
Metoda de decorare a componentelor ceasului, definita de aspectul de oglinda, obtinut prin polisarea foarte fina.
Bluing / tratament termic:
Metoda de decorare a componentelor ceasului obtinuta prin tratament termic-chimic. Metalul de preferinta in cazul bluingului este otelul care adus la o anumita temperatura, intr-un mediu chimic adecvat, captata culoarea albastra si este totodata calit.
Clous de Paris:
Meteoda de decorare a componentelor exterioare ale ceasului, dedicata in mare parte cadranelor, Clous de Paris este o subdiviziune a tehnicii guilloche definita de o succesiune de linii congruente ce formeaza un tipar caracterizat de aspectul unor cuie cu varful in sus.
Tapiserie:
Metoda de decorare a cadranelor, obtinuta prin gravarea unei succesiuni de santuri late ce rezulta intr-un tipar cu patrate.
Carcasa ceasului digital prezinta rezistenta la socuri, la murdarie, la ruginire. Cadranul este iluminat de catre unul sau mai multe LED-uri sau panouri electroluminescente, iar unele prezinta acel cadran care absoarbe lumina pentru a o depozita intr-o celula solara, spre alimentarea ceasului (ex. Tough Solar, Casio).
Ceasurile digitale prezinta numeroase functii pentru activitati exterior: barometru, termometru, busola, altimetru, fazele lunii, maree, masurare adancime, cronometru pentru pescuit. Pentru functiile de masurare a timpului, enumeram: ora mondiala, ora duala, formatele 12/24 ore, zone de fus orar ajustabile. Alte functii: calculator (calcule cu un anume nr. de cifre, schimb valutar), cronometru (timpi partiali si intermediari, ritm si numar de pasi, stocare inregistrari), temporizator (cu repetare, presetare, yachting timer), alarma ( zilnica, semnal orar, snooze, una sau mai multe, functia snooze, alarma eol), calendar (automatic, afisare data, ziua saptamanii, luna, an, afisaj in mai multe limbi, alerta zi).
Pentru baterie se afiseaza un indicator de rezerva, iar atunci cand aceasta se epuizeaza ceasul emite un ton.